Har du bestemt deg for å ta det store steget ut og starte opp din egen bedrift? Da går du en spennende tid i møte, men det er visse fallgruver du må unngå.
Det du må huske på er at nøkkelen er god planlegging og å ikke være for optimistisk. Det kan gå hele to til tre år før driften i bedriften faktisk er lønnsom, så det blir lange arbeidsdager fremover.
1. Har du en forretningsplan?
Alle har ideer, og det at du har en tanke og ide om målet ditt er et godt steg på veien, men for å realisere disse tankene og ideene trenger man en plan. En konkret plan må inneholde en forretningside, men du bør også inkludere markedsmulighetene dine, en konkurrentanalyse, og inntekts- og kostnadsprognose når du skal starte opp egen bedrift.
2. Har du kapital og buffer?
Selv om det føles lett å låne hele beløpet for å starte opp egen bedrift, så er det svært sjeldent banken lar deg gjøre det. Banken vil kreve kapital du har spart opp eller sikkerhet i andre eiendeler. Banken vil også kreve at du legger frem en forretningsplan, det samme vil eventuelle andre investorer kreve. Derfor er det svært viktig at du legger mye arbeid i forretningsplanen din.
Du burde også sette opp en buffer, slik at du fortsatt er økonomisk sikret i tilfelle det skulle dukke opp uforutsette utgifter eller det oppstår perioder med dårligere inntjening.
3. Likviditet
Om du har en butikk med kontantsalg, vil kundene gjøre opp for seg umiddelbart. Om man selger tjenester eller annet lignende, må man ta høyde for at kundefordringer vil binde kapital, ta også høyde for at det vil kreve både tid og penger å få de tilbake. Flere selskaper i dag tilbyr ulike finansielle produkter, som kan være svært hjelpsomt for å drive inn pengekrav.
4. Har du funnet et lokale?
Når du skal velge et lokale, bør burde du ikke bare se etter pris. Tenk også på hvordan lokalet er utformet og lokalets beliggenhet. Dette kan være helt avgjørende for selskapets omsetning.
5. Styremedlemmer
Det er vanlig at det i mindre selskaper er familie og venner i styret. Disse har gjerne begrenset styrekompetanse, som kan være en risiko. Om du velger familie og venner i styret, kan du redusere risikoen gjennom kursing for styremedlemmene.
Styremedlemmene bør ha god kompetanse, og styret i en helhet bør ha en kompetanse som utfyller hverandre, både når det gjelder kompetanse om marked, virksomhetsstyring, osv. Dette vil avhenge av hvilken type virksomhet som startes opp, og hvilken kompetanse som kreves.
Vi har overfor enda ikke kommet inn på momenter som selskapsform og skattemessige forhold. Dette vil vi ha fokus på i en kommende blogg.
Er du på utkikk etter en autorisert regnskapsfører?
Mange småbedriftseiere er for lite opptatt av tallenes tale. Dine tall kan derfor skjule en bedre vei! Addero AS er din sparringspartner for din lille eller mellomstore bedrift. Vi tilbyr tjenester innen regnskap og rådgivning, og vil hjelpe bedriften deres med å oppnå merverdi!
Kontakt oss i dag, så skal vi sammen få virksomheten deres til å ta ut sitt potensiale og oppnå lønnsom drift.