Er det egentlig så lurt å ta regnskapet selv?

Er det lurt å ta regnskapet selv?

Enhver som lytter på en eller flere norske reklamefinansierte radiokanaler i dag kan vel vanskelig ha unngått å ha hørt en reklame for et eller flere regnskapsprogram, ofte beregnet på enkeltpersonforetak eller mindre firmaer med mindre budsjetter å rutte med. Felles for disse regnskapsprogrammene er at de er skybaserte, etter sigende enkle å komme i gang med, og forholdsvis rimelige å bruke. Men alle disse fordelene til tross, er det egentlig så lurt å føre regnskapet selv?

Rimelig, men tidkrevende

Nettopp fordi tjenestene er skybaserte er de ofte basert på abonnement som faktureres for et år om gangen. Dette gjør at eventuelle oppdateringer kan rulles ut til samtlige brukere samtidig, hvilket utgjør store besparelser for leverandøren, som igjen gir seg utslag i prisen for sluttbrukeren.

Det som imidlertid kan være en ulempe med slike tjenester er at selv om de er enkle å bruke, kreves det at den som faktisk skal sitte med dette på arbeidsplassen, må inneha et minimum av kunnskap rundt det å kunne føre et regnskap. At programmene opererer med enkle termer som kjøp og salg eller inntekt og utgift, veier det ikke opp for det faktum at selv enkeltpersonforetak og mindre bedrifter kan gå glipp av store summer i året dersom de enten fører feil, eller rett og slett ikke vet hva som kan utgiftsføres – og hvordan.

Dessuten må vedkommende beregne å bruke en del tid ikke bare på selve bilagsføringen, men også på å holde seg oppdatert på enhver tid gjeldene lover og regler, noe som ikke alltid er like enkelt å ha oversikt over.

Eksterne tjenester

Så selv om det i utgangspunktet kan virke økonomisk forsvarlig å føre regnskapet selv, oppdager mange fort at det kanskje ikke var så fornuftig likevel, og ender opp med å enten måtte be om hjelp til å rydde i et allerede ført regnskap. Hvilket kan bli både dyrt og enda mer tidkrevende enn om det ble ført av en ekstern regnskapsfører fra begynnelsen av.

Man kan selvfølgelig også kombinere det å føre inn bilagene selv og overlate selve regnskapsføringen til en autorisert regnskapsfører, eller bare overlate alt til den eksterne aktøren. I noen tilfeller vil den eksterne regnskapsføreren kunne gi råd om hva som passer best for hvert enkelt tilfelle, noe som ofte viser seg å ikke bare være den rimeligste løsningen, men også den mest effektive. Alt for mange, og da spesielt enkeltpersonsforetak og småbedrifter, fører heller ikke regnskapet regelmessig ut over å fakturere, hvilket gir «skippertaksregnskap», kanskje kun i forbindelse med avregning av merverdiavgiften, hvilket blir hastverksarbeid utført når det er tid til det. Kanskje sent på kveldstid da alt annet er overstått, men verken hjernen eller konsentrasjonen er på topp lenger.

Betal for trygghet

Derfor vil det i svært mange tilfeller være best å overlate regnskapet til en autorisert regnskapsfører, som ikke bare kjenner regelverket i detalj, men også har gode rutiner og lang erfaring i nettopp det å føre et regnskap på best mulig måte. Dette gjør at man som enkeltpersonsforetak eller småbedrift kan konsentrere seg om kjernevirksomheten uten å bekymre seg om man har glemt noe, eller kunne gjort noe bedre og annerledes.

Selv om en ekstern autorisert regnskapsfører neppe kan konkurrere med de skytjenestene som finnes på pris, kan de det på kunnskap, erfaring og kvalitet, for når alt kommer til alt, så er man selv ansvarlig for det regnskapet man fører når man tross alt velger å gjøre det selv.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Addero AS bistår småbedrifter som er ute etter resultatforbedringer, forenklinger og vekst. Da er det viktig med et solid ført regnskap, og det kan vi hjelpe deg med. Vi ivaretar og analyserer ditt behov på best mulig måte, og har fokus på å være en god sparringspartner.

Vi benytter oss av digitale og skybaserte verktøy, så vi har ingen begrensninger på hvor du sitter i landet. Vi har bevilling fra Finanstilsynet, er medlem av Regnskap Norge og er underlagt strenge bransjekrav og kontroll. Dette sikrer trygghet og kvalitet for deg som kunde.

Vurderer du å engasjere et eksternt regnskapsbyrå? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat! Fortell oss om dine behov og ønsker, så finner vi en løsning sammen. Kontakt oss her.

Kundeuttalelser

Vi føler oss ivaretatt hos Addero og at de følger opp. Alltid lette å få tak og responderer kjapt på epost. Tilbyr gode løsninger!

Vi i Bright skiftet til Addero og systemet Poweroffice i mai i år, og gjorde en bortimot feilfri overgang. I tiden etterpå har vi hatt et hyggelig samarbeid, med oversiktlig og oppdatert oversikt, og hvor det (nesten) er blitt moro med regnskap. Det har det ikke vært før! Vi er veldig fornøyd med Addero.

Addero gir oss god veiledning og finner alltid en løsning. De er raske på å svare og gir oss en økonomisk trygghet.

Vår opplevelse av Addero er at det er folk som vet hva de driver med, personlig service og god oppfølging.

Det å bytte regnskapsfører til Addero er noe av det smarteste jeg har gjort. Profesjonelt, men samtidig med personlig oppfølging på regnskap og rådgivning, med et nettbasert system det er enkelt å forholde seg til. Tusen takk for strålende oppfølging, alltid raskt og effektivt.

Med Addero som leverandør på regnskap, lønn mv, og som en alltid tilgjengelig sparringspartner med fokus på kundens behov, er vi i trygge hender. Vi opplever at Addero tilfører oss som kunde en merverdi som rådgivere, i tillegg til at regnskapet alltid er ajour. Deres valg av fremtidsrettede systemer som er lett tilgjengelige for oss som brukere, gir oss en super match!

PowerOffice Go