Hvorfor velge et skybasert regnskapsprogram?

Hvorfor velge et skybasert regnskapsprogram?
De første dataassisterte regnskapsprogrammene var ikke overraskende av den typen man installerte på en enkeltstående datamaskin, ofte betjent av kontorets regnskapsansvarlige. Siden ble det utviklet løsninger hvor flere kunne dele og arbeide i samme system samtidig, fortrinnsvis ved deling av data via diskett, eller ved hjelp av de første datanettverkene som kom.

Rask utvikling

Siden har det utviklet seg til avanserte løsninger som ikke bare gjorde at flere kunne arbeide samtidig, men ved hjelp av avansert serverteknologi ble det også mulig å innhente data direkte fra bankforbindelser, man kunne enkelt ta sikkerhetskopier av eventuelle databaser og det ble mulig å eksportere hele eller deler av regnskapet til en ekstern revisor hvis man skulle ønske det.

Sårbare systemer

Ulempene med slike løsninger var imidlertid at de var forholdsvis primitive, sårbare for tap av data hvis man ikke sørget for korrekt og regelmessig sikkerhetskopiering, og ved diskettoverførsel var man i tillegg utsatt for datavirus. Dessuten var det gjerne slik at selv om alle rutiner rundt det med sikkerhetskopier ble fulgt, så ble fortsatt sikkerhetskopien, ofte i form av en spesiell opptakskassett beregnet på denne bruken, oppbevart i det samme lokalet som datamaskinen stod i, hvilket i bunn og grunn ikke bidro til beskyttelse mot annet enn hvis harddisken mot formodning skulle gå i stykker. Ved andre ting som for eksempel tyveri, brann eller vannskade, ville sannsynligvis selve sikkerhetskopien også gå tapt, på lik linje med resten av utstyret.

Stort fremskritt

Derfor var det et stort fremskritt da de første skybaserte tjenestene så dagens lys, selv om de stort sett bare inneholdt de mest grunnleggende tjenestene, som for eksempel lagring på internett og ikke i lokalt nettverk som tidligere. Dette gjorde at selv om noe skulle skje med datasystemet internt i bedriften, ville alle data og opplysninger fortsatt ligge trygt på en ekstern server, hvor de enkelt kunne hentes tilbake etter en rekonstruering av anlegget. Dessverre var heller ikke slike løsninger optimale da det krevde forholdsvis god båndbredde og internetthastighet for å fungere som forventet, og da linjene hovedsakelig bestod av ISDN og tidlig ADSL, betalte man ikke bare for linjene, men også for selve bruken.

Dedikerte linjer

I dag har utviklingen kommet betraktelig lenger, og da de fleste av oss er tilknyttet internett via egne dedikerte linjer med langt høyere hastigheter enn for bare noen år siden, er hele konseptet med regnskapsprogrammer nå også flyttet over i skybaserte løsninger, hvor alt kan betjenes via en ordinær nettleser, på hvilken som helst elektronisk innretning hvor som helst i verden. Fordelene med slike løsninger er mange. Ikke bare frigir man egen datakraft til drift av programvare, man behøver ikke bekymre seg for sikkerhetskopiering eller tap av data på grunn av maskinvarefeil, man har alltid tilgang, og systemene er ofte integrert med andre programvarepakker, til blant annet salg- og annen administrasjon.

Enkel integrasjon

Ønsker man å benytte seg av eksterne regnskapsførere og revisorer er dette svært enkelt, da disse kan opprettes som en hvilken som helst annen bruker i systemet. Som oftest kan slike regnskapssystemer også integreres med salgsløsninger som for eksempel en nettbutikk, og man kan følge en ordre helt fra den registreres til den bokføres, og ved hjelp av avanserte rapportmoduler finnes det knapt noen grenser for hva man kan få til med et nettbasert regnskapsprogram. Riktignok kan det være utfordrende å finne den beste løsningen for nettopp din bedrift, men bruker du allerede en regnskapsfører eller revisor, kan disse være behjelpelige med å finne en passende løsning. Basert på hvilke oppgaver som ønskes løst, og innenfor hvilke økonomiske rammer.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Addero AS bistår småbedrifter som er ute etter resultatforbedringer, forenklinger og vekst. Da er det viktig med et solid ført regnskap, og det kan vi hjelpe deg med. Vi ivaretar og analyserer ditt behov på best mulig måte, og har fokus på å være en god sparringspartner. Vi benytter oss av digitale og skybaserte verktøy, så vi har ingen begrensninger på hvor du sitter i landet. Vi har bevilling fra Finanstilsynet, er medlem av Regnskap Norge og er underlagt strenge bransjekrav og kontroll. Dette sikrer trygghet og kvalitet for deg som kunde. Vurderer du å engasjere et eksternt regnskapsbyrå? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat! Fortell oss om dine behov og ønsker, så finner vi en løsning sammen. Kontakt oss her.

Kundeuttalelser

Vi føler oss ivaretatt hos Addero og at de følger opp. Alltid lette å få tak og responderer kjapt på epost. Tilbyr gode løsninger!

Vi i Bright skiftet til Addero og systemet Poweroffice i mai i år, og gjorde en bortimot feilfri overgang. I tiden etterpå har vi hatt et hyggelig samarbeid, med oversiktlig og oppdatert oversikt, og hvor det (nesten) er blitt moro med regnskap. Det har det ikke vært før! Vi er veldig fornøyd med Addero.

Addero gir oss god veiledning og finner alltid en løsning. De er raske på å svare og gir oss en økonomisk trygghet.

Vår opplevelse av Addero er at det er folk som vet hva de driver med, personlig service og god oppfølging.

Det å bytte regnskapsfører til Addero er noe av det smarteste jeg har gjort. Profesjonelt, men samtidig med personlig oppfølging på regnskap og rådgivning, med et nettbasert system det er enkelt å forholde seg til. Tusen takk for strålende oppfølging, alltid raskt og effektivt.

Med Addero som leverandør på regnskap, lønn mv, og som en alltid tilgjengelig sparringspartner med fokus på kundens behov, er vi i trygge hender. Vi opplever at Addero tilfører oss som kunde en merverdi som rådgivere, i tillegg til at regnskapet alltid er ajour. Deres valg av fremtidsrettede systemer som er lett tilgjengelige for oss som brukere, gir oss en super match!

Det har vært ren lykke å flytte til Addero, og jeg anbefaler dere til alle.

PowerOffice Go